Lösspringande hund

dagis går Gizmo alltid lös på promenaderna. Vet inte om de har bättre pli på honom eller om flockinstinkten är större ju större flock det är men de är iaf mäkta imponerade över hur lydig han är.
Jag har nästan aldrig honom lös, om vi inte går just "löspromenader"=träning eller i skogen, eftersom jag inte har samma pli. Det är absolut inte det att jag inte litar på honom för jag litar på honom till 99% så länge det inte är andra hundar eller tanter med godis i fickorna i närheten.... Haha, jag antar att de på dagis inte möter så mycket sånt så det kanske är därför det går så bra där?!

Hur som helst så tänkte jag idag att va fan, jag ska också börja gå med honom lös. Han är så himla klok så då kanske han tar sitt eget förnuft till fånga och lyssnar även när det kommer tanter och hundar just för att få fortsätta gå lös.
Så nu har jag precis kommit in från min första promenad med en kopplad och en lösspringande hund. Det gick verkligen över förväntan! Inte nog med att det var jätteskönt att bara ha Cindys koppel att hålla reda på men Gizmo skötte sig jättebra. Höll sig hyffsat nära oss hela tiden och när vi mötte vår grannhund (alias Gizmos ärkefiende) Sigge skötte han sig mycket bättre än han brukar göra när han är kopplad! Jag och Sigges husse kunde t.o.m stå och prata en kort stund! Kors i taket!
Det var helt klart en positiv upplevelse och jag tror att det kändes bra för Gizmo också, att han fick vara lite "stor" och få ett sånt "ansvar". Det blir helt klart fler löspromenader, iaf sånna här tider på dygnet när inte hela kvarteret är ute och promenerar på samma gång.


Världens vackraste lille prins!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Vad duktig han är! Det är skönt att kunna ha en hund lös faktiskt. Oliver brukar få det ansvaret. Men som sagt, andra hundar är ju väldigt intressanta. Dock vill han bara dit om han har Melvins backup. Haha!

Är cindy mer busig än Gizmo? Jag menar, om hon sticker iväg och ser andra saker mer intressanta?

2008-11-26 @ 21:33:21
URL: http://vaf.blogg.se/
Postat av: Veronica

Det är ingen paketöppnare utan man sätter i en flik, typ, för varje dag. Men som paket varje dag borde väl också gå.. Det var en bra ide! Små paket :) Tack för tipset! =D

2008-11-26 @ 21:34:58
URL: http://vaf.blogg.se/
Postat av: madde

tack! jag har en teutonia spirit s 3! en tre hjulig vagn! den är också lätt styrd mrn mindre bra i snön! men annars är jag jätte nöjd med vagnen! när kommrt din bebis då? ;)

2008-11-26 @ 21:36:10
URL: http://maddewadelius.blogg.se/
Postat av: Marianne

han är såå söööt:)

2008-11-26 @ 21:59:18
URL: http://tuttifruttii.blogg.se/
Postat av: crazyangel

faktum är att dom känner sig tryggare utan koppel. Min rocky gör nästan alltid utfall mot andra hundar när han är kopplad, men inte lös. Därimot är ja lite feg för att ha honom lös eftersom han gärna jagar katter oc cyklar, inte garanterat lyssnar, osv. Men i skogen eller där det inte är så mycke störobjekt får han va lös.

2008-11-26 @ 23:30:04
URL: http://crazyangel.blogg.se/
Postat av: angel

villken sötnos :D

har också en liten chihuahua :D

2008-11-27 @ 21:41:55
URL: http://fancychic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0